6 Eylül 2013 Cuma

SABREDEN VE CESUR OLAN NEMAYI GÖRÜYOR

-Önce hisse senetlerinde,sonra dövizde büyük balığı nasıl yakaladınız?Nasıl hissettiniz de bu alım satımları yaptınız?

Ben borsa salonunda olurdum.Geldim,aldım elime bir liste.Portföyde 22 tane hisse senedimiz var.Her şey çok güzel,inanılmaz paralar kazanıyoruz. Her gün yüzde 5-10,ama her gün..Böyle bir şey yok.Dedim ki;bu mutluluk uzun sürmez.Ben ciddi portföy taşıdığım zamanlarda çıkardım borsadan. Arkadaşlarımla tavla oynardım.Yemeğe giderdim.Araba bakardım,saat alırdım.Öyle enterasan huylarım vardı.Neden derseniz,o ortamdan kopup sağlıklı karar almak için uzaklaşırdım.Böyle günlerden birinde döndüm geldim,seans salonunu şöyle bir gezdim ve ''Burası yıkılacak,hiç hoşuma gitmiyor'' diye içimden geçirdim.2 ay önce başlangıcıydı trendin,zaten 2-3 ay sürdü.Elimde olan ve ciddi para kazanan 22 hisse senedinin,her gün 1-2 sini eritip Ereğliye dönme kararı aldım.Böyle böyle en son 1 milyon tane Ereğli yaptım.Niye Ereğli yaptım?Bir kriz anında 22 tane hisse senedini veremezsin.Bir tane verebilirsin,o kadar.Hem likit,hem özel emirler var Erdemir'de.Ata menkul,o zaman sürekli özel emir giriyor,büyük montanlı.Hisse senetlerini toplulaştırıp teke indikten sonra ben Ereğli tahtasının etrafında dolanıp duruyorum.Bir gün bir furya başladı salonda,ben hemen tahtadaydım.Eksper bir çocuk vardı,Ahmet Cedimağar. ''Ahmet gel,bak ben veriyorum,sonra silerler milerler başımız ağrımasın'' dedim. Bomboş ama Ereğli tahtası.Bir şey başladı, hissediyorum. Tak,tak,tak veriyorlar.Ereğli'ye çaktım,sözleşmesini yaptım,imzalattım.''Ekspere bak'' dedim.Lak! diye korbeyden geçirdim. Salondan çıktım ve ofise gittim.Buradan elde ettiğimiz likiditeyle biz ertesi güne döviz alma fırsatı bulduk.Kapalıçarşı'ya gittik ve doldurduk. Aldık,döviz patladı,bekledik.Ben hayatımda hiçbir hisse senedini en top,en yüksek noktadan satamamışımdır.Ben oradaki o kırılmayı görürüm,ondan sonra boşaltırım.Alttan çok avantajlı geldiğim için yüzde 3-5'lik kayıp çok bir şey değil.Hayatımda böyle bir başarım yoktur.Dövizde baktık ki kırılıyor,''Abi bunu satalım'' dedim,sattık,döndük yine hisse senedi yaptık. Çok iyi para kazandık.Bir tane sattığımız hisse senedinden 4 tane aldık.Ereğli de dahil.
1998'de önce Asya,sonra Rusya'da olan krizi hiç anlayamadık bile,bu nasıl iş,oradaki şey burayı nasıl bu kadar etkiliyor diye baktık.Ama globalleşmenin ne menem bir şey olduğunun ayak seslerini de orada yakaladık.Bu o kadar basit bir şey değilmiş,dedik.
2001 bankacılık krizinde,tabii k herkes gibi yaralarımız oldu ama çok değil.Yani ben şunu söylemek istiyorum;98 Rusya krizinde biz dünya ile bir parça entegre olduğumuzu,birtakım paraların burada da olduğunu,yabancıların etkisini,tepkisini ilk kez gördük.Ben bu tür kırılmaların sürekli ama sürekli kazanç fırsatı yarattığına inanıyorum.Hiçbir şey sonsuza dek sürmez,hiçbir kötülük de sonsuza kadar sürmez,hele ekonomi.Bana göre tamamen böyle.
2007'de,küresel krizde yurt dışına çıkıp eurobondlara başladık.Rus bonosu da Arjantin bonosu da aldık.Çok ciddi para kazandık,öyle böyle değil.Rus bonosunu aldık 28'e,sattık 73'e.Paranız varsa zaten birileri size yolları anlatıyor,siz de içeriden seçiyorsunuz.Ama sonuçta her işte,her zaman risk var.2007 krizi hala devam ediyor.Ama Türkiye'de krizde 22.000'e inen endeks şimdi çıkmış 72.000'e.Türkiye'de borsanın kazandırmadığını biri bana izah etsin.Sabreden ve cesur olan burada da nemayı görüyor.

-Yatırım stratejiniz nedir?

Bizim tek yatırım stratejimiz temel analizdir.Başka hiçbir şeye bakmayız.Bir de konjönktürü iyi takip etmeye çalışırız.Yani dünyada ne oluyor,yarın bu ülkede,siyasatte ne olur gibi.En önemli şey F/k dır.Şirketin bir müddet sonra sana temetü olarak vereceği rakamdır.Mesela Gs hissesinde,sportif ile kulubü birleştirme çıkmasaydı,onu benim elimden kimse alamazdı.Çok ciddi temetü aldık;31 binden aldığımız hisse 50 küsur bin lira temettü verdi.87-97 bin liralarda sattık.Bunu gördük,sürekli temettü dağıtacak dedik ama,kulüp o paraya göz dikti ve birleştirmek için bir yapı kurdular,biz de sattık.Bir şirketin defter değerine,öz sermayesine bakacaksınız.Bu dönem temettü almak da başa bela,çünkü temettü aldığınızda vergi ile uğraşıyorsunuz.Bizim bakışımız temeldir ve çok ortaklı şirketlerden kaçıyoruz.Geçmişteki Gentaş,köytaş,doğusan gibi hisselere hayatta elimi sürmem.Çünkü orada yönetici yok,orada bir çete oluşmuştur.Ve adam gibi bilanço çıkaramaz.
Ben bu işe emek vermeyi çok sevdim.Akşam bülten çıkmadan ofisten ayrılmıyordum.Bir takım arkadaşlar seans biter,ayrılırlar,ne bileyim işte Bebek'te viski içmeye giderlerdi.Biz ayrılmazdık,bülteni alır oturur akşamdan değerlendirirdik,ertesi güne bırakmazdık.Sabah da aynı bülteni okuyorsun ama o aynı şey değil.Akşam bilgileri sindirmiş oluyorsun veya sondajınız varsa kendinize göre onu yapıyorsun ve ertesi güne sağlıklı karar verebiliyorsun.
''Fırsat eldeyken gel uy katara,senin için yolda kervan eylenmez''.Gittin gittin,yoksa kervan gider,sen arkasından seyredersin.Kuralların olmadığı yerde para kazanma şansı var.Kurallar ne zaman oturdu,biz o zaman iyot gibi açığa çıktık.Şimdi ancak yatırım yaparsın.Bu bir yerde tarla alıp bunu imarlı bir arsaya çevirmek gibi bir şey.Mesela telsiz telefon kargaşaları oldu.İçeriye Japonya'dan getirtip,gemicilerin kullandığı bir radyo tipi telsiz telefon soktuk.Kimse konuşamıyor,biz bangır bangır salonun her tarafında konuşuyoruz.Özhan Oral bağırıyor;yahu biz niye konuşamıyoruz?O da farklı bir adamdı.Otobüs tutmuştu,borsa Tophane'deyken,rıhtımın kenarına çekmişti.Camlarından telsiz antenleri çıkıyordu,salonla konuşmak için.Müteşebbis bir adamdı.Kimsenin aklına gelmeyen değişik bir şey yapmıştı,20-30 müşterisini o otobüsle toplamış,seans salonu yapmıştı. Yaratıcı ve akıllıydı.Bilgisayarı borsa işlemlerinde ilk kullanan adamlardan da biriydi.

Borsada önden koşanlar - Aydın Çakmakkaya

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder